Tradycje przejawów
tworzenia i pielęgnowania kultury ludowej w Wiśniowej i okolicach
sięgają odległych czasów. Wielu etnografów i choreografów zdobywało
tutaj sporo materiałów i informacji dotyczących szeroko pojętego
folkloru. Dla naszego regionu pozostają charakterystyczne, jedyne i
niepowtarzalne gdzie indziej w słowach i melodyce przyśpiewki i okółki,
jak również technika i sposób wykonywania pewnych elementów tańca.
W historii pozostają oddane kulturze ludowej osoby z naszego regionu:
Stefan Kłosowicz, Józefa Wójtowicz, Stefan Lesiecki, Karol Kiełtyka,
Stanisław Świrad.
W latach 50 i 60 XX-go stulecia działa tutaj prężny zespół pieśni i
tańca, który koncertuje w odległych miejscach naszej ojczyzny między
innymi na dożynkach centralnych w Warszawie.
Po kilkunastoletniej przerwie 1 kwietnia 1986 roku przy Ośrodku Kultury
w Wiśniowej zawiązuje się grupa młodzieży wokół tańca i śpiewu ludowego
w zespole folklorystycznym.
Opiekunem i choreografem zostaje ówczesna nauczycielka w Szkole
Podstawowej w Wiśniowej Danuta Szaro. Jej fachowość i dyscyplina
zespołowa dają szybko wymierne rezultaty: powstają układy taneczne z
okolic Rzeszowa, Staromieścia, tańce lasowiackie, przeworske i tańce z
okolic Krosna. Pomimo niedługiego stażu zespół prezentuje wysoki poziom
artystyczny. Swymi koncertami uświetnia wiele imprez lokalnych jest
zapraszany do ościennych miejscowości. W 1988 roku zespół wyrusza na
tournée do Tiszafüred na Węgrzech.
Na początku lat 90 część członków zespołu odchodzi, inni przechodzą do
strzyżowskiego „Pogórza”. Pani choreograf z powodu obowiązków
rodzinno-rodzicielskich i zmianą miejsca
zamieszkania, rezygnuje z prowadzenia grupy. Jej miejsce zajmuje
Grzegorz Tomaszewski.
W 1993 roku przy Szkole Podstawowej w Markuszowej powstaje
dziecięco-młodzieżowy zespół pieśni i tańca działający pod patronatem
Ośrodka Kultury w Wiśniowej. W przeszło trzyletniej działalności grupa
opracowała układ tańców krośnieńskich, narodowego poloneza i suitę
tańców lubelskich. Występuje na uroczystościach szkolnych, gminnych i
lokalnych.
W roku 1996 wśród wiśniowskiej młodzieży rodzi się potrzeba stworzenia
grupy folklorystycznej. Młodzi, zdolni, ambitni ludzie, nie wstydzący
się przywdziać ludowe kostiumy i kultywować tradycje praojców tworzą
rozbudowany układ tańców rzeszowskich, krośnieńskich, lubelskich i
poloneza. Są wielokrotnie zapraszani na różnego rodzaju koncerty. W tym
czasie wiśniowski zespół zasilają byli członkowie zespołu z Markuszowej.
Przełom wieków to również przełom w zespole pieśni i tańca. Zmiany
stanów cywilnych, wyjazdy na uczelnie, do pracy członków zespołu, brak
chętnych, stają się powodem chwilowego zaprzestania działalności.
Latem 2002 roku rodzi się pomysł zebrania w grupę obecnych i byłych
tancerzy. Tworzy się zespół w oparciu o byłych członków zespołu z przed
16 lat, tych tańczących później, a także osób z innych zespołów
ludowych. Na cotygodniowych próbach zbierają się tancerze, którzy swój
wolny czas pragną pożytecznie spędzić w kontakcie z folklorem. Szybko
udaje się odświeżyć umiejętności taneczno-wokalne. Młoda stażem, lecz
bogata doświadczeniem grupa, błyskawicznie opracowuje około godzinny
program taneczno-wokalny.
Wiosną 2003 r. zespół pieśni i tańca przyjmuje nazwę „Wisznia”. Jest
mile widziany na różnych uroczystościach w kraju i za granicą. Za
kultywowanie tradycji ludowych „Wisznia” została uhonorowana m. in.
Dyplomem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Nagrodą Zarządu
Powiatu w Strzyżowie. Historia zespołu posłużyła jego członkini
Katarzynie Salamon (Bąk) do napisania pracy magisterskiej na
Uniwersytecie Humanistyczno-Przyrodniczym w Kielcach, pod tytułem:
„Kulturotwórcza rola Zespołu Pieśni i Tańca Wisznia w środowisku
wiejskim”.
Grupa ciągle otrzymuje propozycje koncertowania na różnych prestiżowych
imprezach krajowych i międzynarodowych.
Obecnie
w repertuarze zespołu znajdują się: tańce z okolic Rzeszowa, tańce
krośnieńskie, lubelskie, polonez, krakowiak i tańce strzyżowskie. Grupa
ma opracowane również widowiska obrzędowe.
Kliknij aby powiększyć zdjęcie
Kliknij aby powiększyć zdjęcie |
|